GM Futurliner. Co to jest? Bardzo nietypowa i futurystyczna ciężarówka.
Parade of Progress była pomysłem naukowca Charles'a F. Ketteringa, zainspirowanego wystawą nauki i technologii Chicago World's Fair (znanej jako "A Century of Progress") w 1933 r. Przekonał on zarząd General Motors, by stworzyć pojazd umożliwiający przeniesienie tego typu wystawy na ruchomą platformę, by mogła ona dotrzeć do wszystkich mieszkańców Ameryki, którzy nie mogli w niej uczestniczyć. Generalnie rzecz biorąc, Parade of Progress służyła do prezentacji nowoczesnych osiągnięć.
Pierwowzorem dla GM Futurliner był Streamliner produkowany w latach 1936-1940. W 1940 roku Stremliner'a zastępuje GM Futurliner. Futurliner został zaprojektowany przez Harley'a Earl'a - twórcy motoryzacyjnego designu Chevroleta Corvette i tzw. "płetw".
W sumie powstało 12 egzemplarzy pierwszej generacji.
W grudniu 1941 roku Parade of Progress odwiedziło 12,5 miliona osób w 251 miastach USA i Kanady. Niestety, wraz z przyłączeniem się Stanów Zjednoczonych do II wojny światowej, zaprzestano podróży a Futurlinery trafiły do magazynu.
W 1946 roku kilka Futurlinerów trafiły do Detroit na paradę z okazji pięćdziesiątej rocznicy wynalezienia samochodu.
12 maja 1953 roku wznowiono pracę Parade of Progress na przebudowanej platformie GM Futurliner. Jednak 1956 roku definitywnie zaprzestano działalności Parade of Progress, a Futurlinery zostały ostatecznie sprzedane lub oddane (np. policji stanu Michigan). GM Futurilner miały swego czasu przydomek "Red Elephants".
Z technicznej strony Futurlinery były dośc nietypowe. Przednie koła były podwójne, tzw. side-by-side i każde miało swój własny zestaw hamulców, bębny i łożyska. Potrzebna była niezwykła siła do obrócenia takich kół. Napędzane były przez 4-cylindrowe silniki Diesla i miały manualną skrzynie biegów 4x4.
Na dzień dzisiejszy wiadomo, że jeden z 12 Futurlinerów został rozbity. Nr 11 natomiast został sprzedany w 2006 roku na aukcji Barrett-Jackson za rekordową kwotę 4 milionów dolarów. Futurliner nr 8 w 2008 r. trafił do Szwecji, gdzie jego nowy właściciel miał go odrestaurować. Z pozostałych sześciu jeden jest używany jako samochód kempingowy, inny trafił do producentów reklamowych. Dwa inne są obecnie w trakcie odrestaurowywania. Kolejny jest obecnie na sprzedaż w oryginalnym stanie. Dwa następne znajdują się w magazynie. O dwóch obecnie nic nie wiadomo.
Parade of Progress była pomysłem naukowca Charles'a F. Ketteringa, zainspirowanego wystawą nauki i technologii Chicago World's Fair (znanej jako "A Century of Progress") w 1933 r. Przekonał on zarząd General Motors, by stworzyć pojazd umożliwiający przeniesienie tego typu wystawy na ruchomą platformę, by mogła ona dotrzeć do wszystkich mieszkańców Ameryki, którzy nie mogli w niej uczestniczyć. Generalnie rzecz biorąc, Parade of Progress służyła do prezentacji nowoczesnych osiągnięć.
Pierwowzorem dla GM Futurliner był Streamliner produkowany w latach 1936-1940. W 1940 roku Stremliner'a zastępuje GM Futurliner. Futurliner został zaprojektowany przez Harley'a Earl'a - twórcy motoryzacyjnego designu Chevroleta Corvette i tzw. "płetw".
W sumie powstało 12 egzemplarzy pierwszej generacji.
W grudniu 1941 roku Parade of Progress odwiedziło 12,5 miliona osób w 251 miastach USA i Kanady. Niestety, wraz z przyłączeniem się Stanów Zjednoczonych do II wojny światowej, zaprzestano podróży a Futurlinery trafiły do magazynu.
W 1946 roku kilka Futurlinerów trafiły do Detroit na paradę z okazji pięćdziesiątej rocznicy wynalezienia samochodu.
12 maja 1953 roku wznowiono pracę Parade of Progress na przebudowanej platformie GM Futurliner. Jednak 1956 roku definitywnie zaprzestano działalności Parade of Progress, a Futurlinery zostały ostatecznie sprzedane lub oddane (np. policji stanu Michigan). GM Futurilner miały swego czasu przydomek "Red Elephants".
Z technicznej strony Futurlinery były dośc nietypowe. Przednie koła były podwójne, tzw. side-by-side i każde miało swój własny zestaw hamulców, bębny i łożyska. Potrzebna była niezwykła siła do obrócenia takich kół. Napędzane były przez 4-cylindrowe silniki Diesla i miały manualną skrzynie biegów 4x4.
Na dzień dzisiejszy wiadomo, że jeden z 12 Futurlinerów został rozbity. Nr 11 natomiast został sprzedany w 2006 roku na aukcji Barrett-Jackson za rekordową kwotę 4 milionów dolarów. Futurliner nr 8 w 2008 r. trafił do Szwecji, gdzie jego nowy właściciel miał go odrestaurować. Z pozostałych sześciu jeden jest używany jako samochód kempingowy, inny trafił do producentów reklamowych. Dwa inne są obecnie w trakcie odrestaurowywania. Kolejny jest obecnie na sprzedaż w oryginalnym stanie. Dwa następne znajdują się w magazynie. O dwóch obecnie nic nie wiadomo.
Filmik reklamowy GM Futurliner :)
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz