środa, 2 października 2013

car of the day: ford capri

Ford Capri to nic innego jak europejska wersja Forda Mustanga. Powstał w związku ze zjednoczeniem amerykańskiej i europejskiej filii Ford Motor Company.

Nazwa Capri dotyczyła trzech różnych modeli z różnych "stron świata" - brytyjskiego Forda Consul Capri, australijskiego Mercury Capri convertible, niemieckiego Forda Capri Coupe.

brytyjski Ford Consul Capri 1961-1964

Poza tym sama nazwa Capri była również używana przez marki Lincoln i Mercury w modelach Lincoln Cosmopolitan Capri, Lincoln Capri, Merkury Comet Capri (o którym pisałam tutaj) i Mercury Capri.

Ford Consul Capri był klasycznym 2-drzwiowym coupé wykonanym przez brytyjskiego Forda. Produkcja brytyjskiej wersji nazywana była kryptonimem "Sunbird" ze względu na zapożyczony design od Forda Thunderbird i Forda Galaxie Sunliner.

Pierwszy Ford Capri już jako odrębny model został wprowadzony na rynek w styczniu 1969 r. Generacja została nazwana Ford Capri Mk I. Produkcja odbywała się w latach 1969-1974. W 1972 r. przeszedł face-lift i nazwano go "Capri Bis" lub "Mk I face-lift Capri".

Ford Capri Mk I 


Mk1 face-lift 1972

Ford Capri Mk II - Capri II (1974-1978)


Ford Capri Mk III (1978-1986)

Capri S

Generacja Mk III oferowała Forda Capri w kilku wersjach do wyboru:
Capri L 
Capri LS 
Capri GL 
Capri S
Capri Laser 
Capri Ghia
Capri 2,8 Injection
Capri 2,8 Injection Special
Capri 280 

a także wersje tzw. Limited Edition:
Capri Cabaret 
Capri Calypso 
Cameo Capri
Capri GT4 
Capri Tempo 

Na początku lat 80 zainteresowanie Fordem Capri spadło. Aby utrzymać to zainteresowanie Ford stworzył edycje specjalnie, takie jak Ford Capri Laser, Ford Capri 2,8 Thickford czy Ford Capri 280 "Brooklands" Green. 

Ostatecznie produkcja Capri zakończyła się 19 grudnia 1986 r.

W ostatnich czasach zastanawiano się nad wznowieniem produkcji nowego Capri, opartego na platformie Forda Focusa, jednak nawet jeśli miałoby się to zdarzyć nie będzie to model wart oryginału.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...