poniedziałek, 1 lipca 2013

Happy B-day Chevy Corvette!

Trochę się spóźniłam, ale...
30 czerwca, Chevrolet Corvette obchodził swoje 60 urodziny. Dokładnie 30 czerwca 1953 r. rozpoczęła się produkcja Corvette pierwszej generacji (tzw. C1). W sumie General Motors wyprodukował sześć generacji Corvette. Obecnie trwają prace nad modelem siódmej generacji.

Produkcja Corvette

Pierwsza generacja (C1) powstawała w latach 1953-1962. Model ten produkowany był jako dwu-miejscowy kabriolet i był pierwszym samochodem koncepcyjnym na świecie. Model z 1953 r. posiadał silnik R6 o poj. 3860 cm³ i mocy 150 KM, był budowany "ręcznie" i tylko w kolorze białym. W 1954 r. rozszerzono kolorystykę nadwozia o niebieski, czerwony i czarny. Od 1955 r. zaczęto montować w Corvette silnik V8 jako jedną z opcji wyboru. W 1956 r. Corvette zaprezentowała swoją nową twarz - wcięcia boczne. W 1958 r. odświeżono wygląd Corvette i dodano poczwórne przednie reflektory. Zmieniono też deskę rozdzielczą i kierownicę. Na przełomie 1959 i 1960 r. zmniejszono ilość chromowanych elementów. Natomiast w 1961 r. przeprojektowano tył Corvette i nadano mu kształt kaczego ogona z czterema okrągłymi światłami. Model z 1961 r. był najszybszym w pierwszej generacji - miał moc 360 KM.



Druga generacja (C2) produkowana była w latach 1963-1967. Po dziesięciu latach pojawiła się zmodyfikowana wersja tzw. Sting Ray. W modelu tym całkowicie zmieniono styl nadwozia, które miało przypominać rekina - zwężona talia (tzw. "Boattail" w 1971 r. pojawiła się w Biuck Riviera). C2 posiadała również ukryte przednie reflektory. Corvette drugiej generacji zostało wyprodukowane w dwóch wersjach: kabriolet i coupe, jednak największym zainteresowaniem cieszył się właśnie coupe, ponieważ posiadało panoramiczną szybę imitującą kręgosłup. Model C2 napędzał silnik V8 o mocy 365 KM. W 1966 r. zamontowano silnik o mocy 430 KM. W 1967 r. doprojektowano zapasowe prostokątne przednie lampy i w tym też roku zakończono produkcję drugiej generacji.



Trzecia Generacja C3 - 1968-1982. Był to całkowicie nowy model z silnikiem V8 o mocy 350 KM, wzorowany na modelu Mako Shark Concept Car. Model z trzeciej generacji był pierwszy raz użyty w wyścigu Indianapolis 500.
Silnik i elementy podwozia zostały ściągnięte z Corvette C2, natomiast kształt i wnętrze było całkowicie nowe. Ze względu na kryzys paliwowy zmniejszono zakres mocy w silniku do 270 KM. Z okazji 25-lecia Corvette przedstawiono Corvette z nowym wnętrzem i zmienionym wyglądem tylnej szyby. W 1980 r. znów przeprojektowano kształt nadwozia i nadano mu bardziej aerodynamiczny kształt. W 1981 r. produkowano wersje z manualną skrzynią biegów do wyboru, aż do 1984 r. kiedy zakończono produkcję trzeciej generacji.


Czwarta Generacja C4, produkcja w latach 1984-1996. W związku ze zmianą trendów, Corvette pojawiło się w kolejnej odsłonie. Było napędzane silnikiem L83 (tzw. "small-block V8") o mocy 200-250 KM. W 1984 r. manualna skrzynia biegów powróciła w Corvette. Co prawda ta 4-biegowa okazała się wielkim problemem dla użytkowników, dlatego zastąpiono ją nowoczesną 6-biegową. Pierwotnie Corvette C4 była produkowana w wersji coupe. W 1986 r. wyprodukowano Corvette w wersji Convertible Indy 500 Pace Car - był to pierwszy kabriolet od 1975 r.
W 1989 r. przedstawiono wersję ZR1, przypominając światu, że Corvette jest samochodem sportowym, posiadającym silnik V8 o poj. 5740 cm³ osiągającym moc 367-405 KM
Specjalna edycja Corvette pojawiła się z okazji 40-lecia istnienia w 1993 r. i posiadała oryginalny czerwony lakier, haftowane oparcia i oznaczenia jubileuszowe.
Rok 1996 był ostatnim rokiem produkcji C4. Z tej okazji Chevrolet wypuścił specjalną wersje Corvette Grand Sport w kolorze niebieskim z przechodzącym przez środek białym pasem. Był to ukłon w stronę oryginalnego GS z 1963 r.




Piąta Generacja C5 - 1997-2004. Nowa wersja Corvette została mocniej wyprofilowana konstrukcyjnie i była trochę sztywniejsza. Wbudowany do C5 "small-block" V8 został całkowicie przeprojektowany. Początkowo miał moc 345 KM ale zwiększono ją do 350 KM. W pierwszym roku produkcji Corvette była dostępna w wersji coupe, mimo że platforma została zaprojektowana pod kabriolet, który i tak wrócił w 1998 r. W 2001 r. pojawiła się wersja Z06 zastępująca ZR1 z silnikiem LS6 o mocy 385 KM, który rok później miał moc 405 KM. Model Z06 miał sztywniejsze zawieszenie i był lżejszy co pozwalało na większe osiągi.


szósta generacja C6 - 2005-2013. Przy produkcji tej generacji skupiono się na właściwościach jezdnych, aby jazda była bardziej komfortowa na co dzień (na polskich drogach to ciężko;) Poza tym w tym modelu zastosowano pierwszy raz od 1962 r., niechowane przednie reflektory. Budowa Corvette C6 sprawiała wrażenie zwartej i szybkiej. Zastosowano tutaj 6.0 l. silnik V8 o mocy 400 KM.
W 2006 r. wersja Z06 otrzymała silnik V8 "small-block" o pojemności 7.0 l.  (LS7) miał moc 512 KM. Ta wersja była największym "small-block'iem" oferowanym przez General Motors. W 2007 r. powrócono do produkcji modelu ZR1. W 2008 r. lekko odświeżono Corvette. Poprawiono 6-biegową manualną skrzynię biegów.
Historyczna nazwa Corvette Grand Sport powróciła w 2010 r. wraz z nową wersją modelu, która zachowała wiele cech Z06. Ostatnia Corvette generacji C6 wyjechała z produkcji w lutym 2013 r.




Siódma generacja C7 - od 2014. Prototyp modelu C7 zaprezentowano w styczniu 2013 r. w wersji "Stingray", nieprodukowanej od 1976 r. Corvette 2014 będzie posiadała ponad 6-litrowy silnik V8 o mocy 450 KM. Do wyboru będzie skrzynia biegów 7-biegowa lub 6-biegowa, która umieszczona jest z tyłu auta. Corvette C7 miała być w sprzedaży od sierpnia 2013 r. ze względu na przypadającą 60 rocznicę powstania modelu. W związku z tą rocznicą wydania zostanie specjalna wersja Premiere Edition.




Corvette jest znana jako "zabawka dla starców" (old man's toys). Według statystyk w 2012 r. kupującymi okazali się mężczyźni w wieku powyżej 55 roku życia. Dyrektor marketingowy Chevroleta podsumował to w ten sposób: "Nobody wants to be seen driving an old man's car, but everybody wants to be seen driving a young man's car."

ENJOY IT!

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...